Zijn kijkers ook kopers?
Vinden we het lekker of makkelijk?
Wat bepaalt onze winkelvoorkeur?
Wat is woongenot?

Het verhaal van.... Wiet de Bruijn, CEO van VBK uitgeversgroep

Met welke visie staat Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep (VBK) in het bedrijfsleven?
“Onze missie is: verbinden. We verbinden auteurs met lezers en we bieden een podium waarop men zich met elkaar kan verbinden. Auteurs vinden via ons lezers en het doel is dat de boeken de lezer verrijken. Onze strategie en kernwaarden zijn drieledig. Ten eerste is het verdiepen van de relatie met onze klantgroepen (auteurs, lezers en retail) essentieel. Ten tweede is het ondernemerschap ontzettend belangrijk. De bedrijven in de uitgeversgroep hebben autonomie en zorgen ervoor dat ze zo ondernemend mogelijk zijn. Tenslotte is inspiratie cruciaal. Dat wil zeggen dat je niet alleen zelf geïnspireerd bent, maar ook dat je zo creatief bezig bent dat je anderen inspireert.”

Wat speelt er momenteel in de uitgeversbranche?
“De markt is aan het veranderen. Zaken als selfpublishing en Spotify zijn in opkomst. Er komen nieuwe manieren bij om onze lezer te bereiken. We hebben de economische situatie niet mee. Mensen kopen minder boeken en er wordt ook anders gelezen. Daar moeten wij als uitgever ons plekje weer in vinden. Allereerst gaan wij meer focussen op minder titels. Het aanbod blijft breed, maar wel minder breed. Een nieuwe ontwikkeling is het eBook. Dat is een goede ontwikkeling. Momenteel is dat ongeveer 5 procent van de totale markt, maar het is stijgend. Als uitgeverij hebben we een toegevoegde waarde doordat we het boek bij de klant brengen. Marketing en sales zijn daarin cruciaal geworden door internet en door de tijd waar we in zitten. De p’s van vroeger zijn aan het veranderen. Daarmee verschuift ook de kwaliteit van onze medewerkers meer richting marketing en sales.”

Zijn er zaken waar u op zakelijk gebied wakker van ligt?
“Ik zie dat de omzet daalt dus de uitdaging is om een goede financiële basis te houden. Ik slaap goed hoor, maar dit houdt me wel bezig.”

Wat is uw ambitie?
“Het belangrijkste is dat we dag en nacht met onze drie klantgroepen bezig zijn. Als je het goed doet richting je klanten, doe je het goed als bedrijf. Ik wil dat wij als uitgeverij onze kernbusiness goed doen. Daarnaast is mijn ambitie dat wij ons bezig blijven houden met nieuwe ontwikkelingen, met innovatie. Bijvoorbeeld het uitbouwen van communities.”

Hoe verloopt de samenwerking met Satori?
“We werken veel samen; klantsessie, lezerspanels, MT-sessies op de hei. Dat bevalt goed. Ze zijn ten eerste heel klantgericht. Ze dwingen ons daarmee ook vanuit de klant te denken. Daarnaast zijn ze pragmatisch. Ze werken niet met dikke rapporten die na drie weken in de la belanden. Tenslotte zijn het gewoon hele prettige mensen. Tijdens de MT-dagen heeft Bert ons daar op een simpele manier laten zien wat de kern van ons bedrijf is. Dat vond ik heel verrassend.”

Wiet de Bruijn
Geboortedatum: 30 maart 1956
Functie & bedrijf: CEO van VBK uitgeversgroep