Wat is de rol van de dealer in het aankoopproces?
Hoe kun je vertragingen leuker maken?
Wat is woongenot?
Wat bepaalt onze winkelvoorkeur?

Het verhaal van... Xaviera Plas van de boekenserie Oei, ik Groei

‘Ik wilde iets doen waarin ik mijn ziel en zaligheid kwijt kon’

De leuke en leerzame boekenserie ‘Oei, ik groei!’ over de ontwikkeling van baby’s werd geschreven door de ouders van Xaviera Plas. Sinds een jaar behartigt Xaviera de zakelijke belangen van de reeks, die door uitgeverij Kosmos wordt uitgegeven. “Ik wilde iets doen waarin ik mijn ziel en zaligheid kwijt kon. Ik stopte met mijn werk als consultant en koos ervoor om het boek ‘Oei ik groei!’ uit te bouwen tot een merk met een platform, apps, een tijdschrift, een krant, een tv-programma en een online cursus.” Inmiddels timmert ze ook in de Verenigde Staten flink aan de weg door de Engelse vertaling ‘The Wonder Weeks’ zelf uit te geven. Deze dubbele positie geeft haar een unieke kijk op de uitgeefbranche.

Wat speelt er in jullie branche?
“Uitgeverijen hebben een heel tijdperk lang heel veel macht gehad. Die luxepositie zijn ze inmiddels kwijtgeraakt omdat iedereen tegenwoordig een boek uit kan geven. Vroeger was informatie schaars en een goed boek dat antwoord gaf op prangende vragen was dan ook meteen van zeer grote invloed op de burgerij. Nu pakt iedereen zijn telefoon en binnen drie seconden nadat de vraag in je opkwam, heb je de informatie vergaard. Wat is dan nog de waarde van een boek? Als uitgeverij moet je dus niet op je troon blijven zitten, maar écht meerwaarde bieden, anders overleef je deze tijd niet.”

Met welke visie sta je in het bedrijfsleven?
“Ik wil ouders wereldwijd helpen het ouderschap leuker en gemakkelijker te maken. Die belangrijke kindertijd is vormend voor de rest van je leven en dat begint al in de buik. We geven ouders handvatten om zelf de juiste beslissingen te maken. Als het gaat om het leiden van een bedrijf, ben ik een rebels persoon. Als iemand zegt dat iets ‘altijd zo gebeurt’ dan doe ik het bijna expres niet zo. Ik geloof ook niet in scheiding werk en privé. Wij werken met een klein team en kennen elkaar goed. Het zijn allemaal WAHMers en WAHDers: Work At Home Moms en Dad’s. Wij werken dus heel anders dan de gevestigde orde en toch tegen alle regels en begrip van buitenstaanders in hebben we enorm succes.  Daardoor voel je je soms echt ‘king of the world’.”

Wat is de grootste uitdaging die je tegenkomt?
“De manier waarop wij werken, werd lang niet voor vol aangezien. Ik denk niet in werktijden en thuistijden. Het nieuwe werken is nu een modebegrip, maar zo ben ik twaalf jaar geleden al begonnen. Lang werd ik gezien als de huismoeder die er altijd is en ‘en passant nog even de computer aanzet’. Inmiddels staan we bij Amazone in de top 3 en hebben we de ‘Best App Ever’ gewonnen in de categorie Health and Fitness. Door deze successen in Amerika kunnen mensen nu niet meer om ons heen. Wat ik jammer vind, is dat werk – ondanks het nieuwe werken – nog steeds wordt gezien als iets dat je tussen 9 en 5 doet en waar je eigenlijk ook nog een beetje een hekel aan moet hebben. Heb je dat niet dan is het dus eigenlijk ook niet echt werk.”

Wat is je ambitie?
“Ik wil de mensheid wakker schudden; de zorg en aandacht die kinderen in de eerste jaren van hun leven ontvangen, is cruciaal. Veel ouders zijn niet meer 100 procent betrokken bij hun kinderen. Dat terwijl die eerste jaren zo bepalend zijn. Dan wordt het willen leren en de creativiteit ontwikkeld. Dat moet je stimuleren vanaf dag één! Ook in het onderwijs.”

Hoe speel je in op veranderende marktomstandigheden?
“Op een andere manier dan hoe klassieke uitgevers dat doen. Uit gebrek aan vertrouwen in bestaande uitgevers ben ik zelf gaan uitgeven. Ik denk dat dit een van mijn beste zetten is geweest in mijn carrière. Omdat ik die traditionele manier van uitgeven niet mee heb gemaakt, kon ik er blanco instappen. Voor een traditionele uitgever is de boekenwinkel de klant. In de keten kun je dat als een pushstrategie zien. Ik geloof in de pullstrategie als het om boeken gaat. Mijn marketing  richt zich op de consument, in mijn geval de ouder. Waar deze het boek haalt, is aan hen. De distributie zal ook erg veranderen de komende jaren. Als je je marketingefforts op de consument richt, zit je altijd goed. Dat is voor mij het allerbelangrijkste. Op die manier laat je een boom groeien met hele diepe wortelen. Daar ben ik in Amerika mee begonnen en uiteindelijk  werpt het zijn vruchten af. Vandaar het succes in Amerika, Verenigd Koninkrijk en Australië. Niet alleen heb ik hierdoor de kans het op mijn eigen wijze te doen, maar ik voel nu ook wat uitgevers voelen. Daardoor kan ik in de landen waarin de boeken wel door een reguliere uitgever uitgegeven worden, beter met hen praten.”

Wat waren eyopeners in de sessie bij Satori?
“Ik merkte eigenlijk te laat dat ‘Oei, ik groei!’ in Nederland aandacht nodig had omdat ik altijd een blind vertrouwen had in de uitgeverij. Maar de verkoopcijfers liepen terug zonder dat daar een duidelijke reden voor was. Samen met de directeur van uitgeverij Kosmos zei ik: Dit moet anders! We hebben een sessie gedaan met Bert Flierman van Satori. Vooraf was ik bang dat het een zweverig gesprek zou worden, maar het werd een bewustwordingsdag voor iedereen. Bert snapte wat mijn zorgen, mijn wakkerliggers waren. Hij kan mensen confronteren en komt met hele praktische adviezen.”

Xaviera Plas
Geboortedatum: 15 augustus 1976
Functie: Behartiger van de zakelijke belangen van de boekenserie ‘Oei, ik groei!’, eigenaresse van Kiddy World Publishing (de uitgeverij van de Engelse versie ‘The Wonder Weeks’) en eigenaresse van marketingadviesbedrijf Twise Victory.
Hobby’s: Mijn drie kinderen, lezen en reizen.

Nieuwsbrief

Laat je inspireren en informeren als het gaat om marketing, klantwaarde en oprechte klantgerichtheid.